Vi är engagerade i att driva ett ansvarsfullt och hållbart företag. Att säkerställa att våra produkter produceras under ansvarsfulla förhållanden är kärnan i detta åtagande, och för att uppfylla vår ambition förväntar vi oss att våra partners – leverantörer, underleverantörer, agenter och andra affärspartners – ska agera ansvarsfullt och agera med integritet, rättvisa och ansvar i alla aspekter av sin verksamhet.
Vårt åtagande innebär att vi har processer på plats för att förebygga och hantera negativa effekter på mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter, miljön, inklusive klimat, antikorruption och djurskydd. Vi använder denna uppförandekod för att stödja oss i att välja och behålla affärspartners som delar vårt engagemang för ansvarsfull och hållbar produktion enligt internationellt överenskomna konventioner, standarder och riktlinjer.
Vi ber våra affärspartners att förbinda sig att implementera standarderna, processerna och kraven i denna uppförandekod i sin egen verksamhet och att arbeta med sina leverantörer och affärspartners för att även implementera policyerna, standarderna och processerna i koden.
Vi inser att det kräver både tid och resurser att upprätta de standarder och processer som beskrivs i denna uppförandekod. Vi fokuserar på våra leverantörers förmåga och vilja att visa ständiga förbättringar för att uppfylla kraven i koden och på att förbättra deras system för att hantera negativa effekter på mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter, miljön, inklusive klimat, antikorruption och djurskydd. Vi känner oss övertygade om att samarbete och transparent dialog kan resultera i ett mer hållbart och effektivt partnerskap som båda parter kommer att dra nytta av.
Standarderna i uppförandekoden är baserade på internationellt överenskomna konventioner, inklusive men inte begränsat till: International Bill of Human Rights, Internationella arbetsorganisationens (ILO) deklaration om de grundläggande principerna och rättigheterna på arbetsplatsen, FN:s vägledande principer för företagande och mänskliga rättigheter, OECD:s riktlinjer för multinationella företag, OECD:s Due Diligence-vägledning för ansvarsfullt företagande, FN:s konvention mot korruption, Riodeklarationen om miljö och utveckling; och FN:s Global Compacts 10 principer.
Alla leverantörer förväntas följa nationell lagstiftning, förordningar och tillämplig praxis och branschstandarder som är relevanta för deras verksamhet.
DUE DILIGENCE KRAV
Internationella riktlinjer uppmanar företag att utöva due diligence för att upptäcka, förebygga och mildra eventuella negativa effekter relaterade till mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter, miljön, inklusive klimatet och antikorruption. Dessa rutiner krävs för alla grupper, individer och enheter som ett företag kan påverka, inom alla affärs- och produktionsenheter, det lokala samhället och den yttre miljön.
Viktiga steg i due diligence-förfarandena inkluderar utveckling av policyer inom alla relevanta potentiella och faktiska påverkan i verksamheten, såsom hälsa och säkerhet, miljöskydd och kemikaliehantering samt antikorruption. Sådana policyer måste kommuniceras till alla anställda och andra relevanta intressenter. Rutiner och ledningssystem måste utvecklas för att säkerställa att policyer implementeras och följs, och därigenom säkerställa att eventuella och faktiska negativa effekter förebyggs och mildras.
Standarderna i denna uppförandekod finns under fyra avsnitt, som täcker fyra tematiska områden. Varje avsnitt definierar en uppsättning specifika standarder inom de fyra områdena. Även om en due diligence-process kan identifiera ytterligare problemområden, definierar följande standarder för ämnen som är relevanta för processer vid tillverkning av textilier, plagg och skor. Standarderna utgör minimistandarder som alla leverantörer måste uppfylla och är baserade på de internationella konventioner, standarder och riktlinjer som anges ovan.
• Mänskliga rättigheter och arbetsrätt
• Miljö och klimat
• Anti-korruption
• Djurskydd
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER OCH ARBETSRÄTTIGHETER
BARNARBETE OCH UNGARBETARE
Leverantörer får inte använda barnarbete under 15 år, även om det är tillåtet enligt nationell lag. Alla lagliga begränsningar avseende unga arbetstagare mellan 15 och 18 år måste följas och unga arbetstagare får endast utföra lättare arbete på reducerade tider. Detta innebär att de måste skyddas från allt riskfyllt arbete, nattskift och alla typer av arbete som kan hämma deras fysiska och psykiska utveckling eller orsaka skada. Om barnarbete upptäcks på en anläggning är leverantören ansvarig för att utveckla, delta i och bidra till policyer och program som tillhandahåller övergångsarrangemang för att göra det möjligt för barnet att fortsätta i utbildning av hög kvalitet tills det inte längre är ett barn.
TVÅNGSARBETE
Anställning ska väljas fritt. Leverantörer får inte använda eller stödja någon form av slaveri och tvångsarbete. Anställda får inte bli föremål för rekryteringsavgifter eller insättningar, innehållande av lön och förmåner, inlämnande av personliga handlingar av arbetsgivaren eller tvingas till övertid.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Skyldigheter gentemot anställda enligt internationella konventioner och socialförsäkringslagar och förordningar som härrör från det reguljära anställningsförhållandet får inte undvikas genom att använda korttidskontrakt, såsom kontraktsarbete och tillfälligt arbete. Alla anställda, inklusive tillfälligt anställda och tillfälligt anställda, måste ha skriftliga och lagliga anställningsbrev på ett språk de förstår, med angivande av anställningsvillkor och uppsägning.
DISKRIMINERING OCH TRASSIFICERING
Leverantörer får inte ägna sig åt eller stödja diskriminering vid rekrytering och anställning. Beslut om anställning, ersättning, tillgång till utbildning, avancemang, disciplin, uppsägning eller pensionering måste enbart baseras på förmågan att utföra jobbet och inte på grund av kön, civilstånd eller föräldrastatus, graviditet, ras, kast, färg, ålder , sexuell läggning, religion, politisk åsikt, medlemskap i fackförening, funktion som arbetstagarrepresentant, nationalitet, etniskt ursprung, hälsotillstånd eller funktionshinder. Alla arbetstagare måste behandlas med respekt och värdighet. Leverantörer måste förebygga, inte engagera sig i eller stödja användningen av mobbning, hot, våld, hot om våld, kroppslig bestraffning eller fysiska, sexuella, psykologiska och verbala trakasserier eller övergrepp. Rutiner för att säkerställa straffåtgärder i fall av trakasserier och/eller diskriminering måste införas. Särskilda åtgärder måste vidtas för att skydda kvinnliga arbetstagare mot könsrelaterat våld och trakasserier på arbetsplatsen.
FÖRENINGSFRIHET OCH KOLLEKTIVA FÖRHANDLINGAR
Leverantörer måste respektera arbetarnas rätt att gå med i och organisera föreningar som de själva väljer och att förhandla kollektivt utan inblandning eller sanktioner från arbetsgivare. Leverantören måste implementera mekanismer, såsom kommittéer för arbetarmedverkan, för att lösa tvister, inklusive klagomål från anställda, och säkerställa effektiv kommunikation med anställda och deras representanter. Om rätten till föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar begränsas av nationell lag, måste leverantören tillåta arbetare att fritt välja sina egna representanter, och alternativa former av arbetarrepresentation måste stödjas.
ARBETSTIDER OCH LEVERING
Normal arbetstid måste följa lokala bestämmelser, kollektivavtal och branschstandarder, men får inte överstiga 48 timmar per vecka, exklusive övertid. All övertid måste alltid ske i samförstånd och inte begäras regelbundet. Veckoövertid får inte överstiga 12 timmar. Anställda ska ha minst en ledig dag per vecka och betald årlig semester. Mammaledighet, sjukskrivning och andra typer av ledighet måste ges till alla anställda i enlighet med relevanta lokala bestämmelser.
LÖNER OCH FÖRMÅNER
Lönerna för en standardarbetsvecka måste åtminstone uppfylla den lagstadgade minimilönen, industristandarder eller förhandlade löner, beroende på vilket som är högst. Lönerna ska betalas ut regelbundet och i rätt tid. Leverantörer bör arbeta för att tillhandahålla en rättvis levnadslön, vilket antyder att lönerna är tillräckliga för att tillgodose de grundläggande behoven hos anställda och deras familjer och ge en viss diskretionär inkomst. Allt övertidsarbete ska ersättas med en premie som rekommenderas vara minst 125 % av den ordinarie lönen. Avdrag medges endast om och i den utsträckning som föreskrivs i lag eller fastställts i kollektivavtal. Det får inte användas som en disciplinär praxis.
ARBETSHÄLSA OCH SÄKERHET
En säker och hygienisk arbetsmiljö ska tillhandahållas för alla anställda. För att förebygga olyckor och skador och främja en hälsosam och säker arbetsmiljö måste leverantörerna – som ett minimum – se till att de initiativ som listas nedan finns på plats. Listan är inte exklusiv utan beskriver de mest kritiska aspekterna av ett ledningssystem för hälsa och säkerhet. Särskilda åtgärder måste vidtas för att säkerställa ett genuskänsligt förhållningssätt.
• Ledningsrepresentanter för arbetarskydd.
• Incident- och riskhanteringsprocedurer som står i proportion till verksamhetens typ och storlek.
• Hälso- och säkerhetsutbildning om arbetsrisker. Detta inkluderar utbildning i brandbekämpning och hantering av farliga material och kemikalier.
• Tillhandahållande av lämplig personlig skyddsutrustning (PPE), kostnadsfritt och i gott skick. Utbildning i korrekt användning av personlig skyddsutrustning måste tillhandahållas.
• Alla lokaler på plats, inklusive sovsalar, toaletter, omklädningsrum och matsal, som tillhandahålls av företaget, ska upprätthålla lämpliga standarder för hygien, hälsa och säkerhet. Detta inkluderar adekvat utrustning för brandsäkerhet.
• Tillgång till rent dricksvatten och tillgång till sanitära utrymmen för anställda hela tiden.
• Säkra och hälsosamma byggnader. Alla relevanta tillstånd och certifikat avseende byggnadssäkerhet bör bevaras för granskning.
• Säkra elinstallationer installerade och underhållna av kompetent personal.
MILJÖ
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
Leverantörer måste utföra all verksamhet i full överensstämmelse med alla tillämpliga miljölagar och förordningar. Detta inkluderar att erhålla och underhålla alla nödvändiga registreringar, tillstånd och licenser, inklusive, men inte begränsat till, områdena som anges nedan. Vidare måste leverantörer ha rutiner och kapacitet på plats för att säkerställa att de förebygger och mildrar negativ miljöpåverkan från deras verksamhet eller tillhörande verksamhet. Åtminstone måste rutiner och funktioner finnas på plats för de problem som anges nedan. Vi förväntar oss att våra leverantörer kommer att begära att deras leveranskedja uppfyller dessa krav.
KEMIKALIER
Leverantörer måste bedriva sin verksamhet i enlighet med nedanstående krav på kemikalier:
• Europeiska unionens REACH-förordning (EG) nr 1907/2006, bilaga XVII och senare tillägg;
• "Särskilt farliga ämnen" (SVHC), dvs. EU:s REACH-förordning (EG) nr. 1907/2006 Kandidatlista . Leverantörer uppmanas att kontrollera listan regelbundet eftersom denna lista uppdateras kontinuerligt;
• Landsspecifika regler för exportmarknader.
Lokala lagar måste följas vid lagring, hantering, användning och bortskaffande av alla kemikalier och måste följa säkerhetsdatabladet (MSDS) för varje kemisk produkt.
VATTENRESURSER
Leverantörer måste utföra all verksamhet i full överensstämmelse med alla tillämpliga lagar, förordningar och branschriktlinjer om vattenbesparing, vattenkvalitet och avloppsvatten. Åtgärder måste vidtas för att rensa avloppsvatten. Leverantörer bör arbeta för att minimera användningen av vatten under produktionsprocesser, inklusive att införa vattenbesparingstekniker och återvinning av avloppsvatten. Detta är särskilt relevant för leverantörer med våtbearbetning. Leverantörer utan våta processer förväntas också hantera och mäta vattenförbrukningen. Leverantörer bör arbeta för att mäta effekten av deras verksamhet på den lokala/regionala vattenförsörjningen för att undvika negativt bidrag till vattenstress.
LUFTKVALITET OCH KLIMAT
Leverantörer ska minska och kontrollera utsläpp till luft enligt gällande bestämmelser. Detta inkluderar buller, lukt och damm. Leverantörer bör arbeta för att mildra negativa effekter på klimatförändringarna genom att utföra följande åtgärder: genomföra energieffektivitetsåtgärder i värdekedjan, börja med processer med stor inverkan, använda förnybara energikällor om tillgängliga; och beräkna utsläpp och sätta upp mål för att minska utsläppen med hjälp av erkända standardverktyg.
AVFALLSHANTERING
Allt avfall ska hanteras ansvarsfullt och som ett minimum enligt gällande bestämmelser. Farligt avfall ska hanteras av auktoriserat företag/organisation. Leverantörer bör minimera avfallet under produktionsprocesser som går till deponi, underlätta insamling av avfall som ska återanvändas, minska användningen av jungfruliga råvaror och optimera användningen av återvunnet material. Målet ska vara att inget avfall ska deponeras.
ANTIKORRUPTION
Leverantörer förväntas agera enligt höga etiska standarder och med integritet i alla frågor som rör deras verksamhet och har adekvata rutiner för att förhindra korruption i sin verksamhet. Ingen form av korruption, utpressning, returer, underlättande betalningar eller mutor får erbjudas, tas emot eller utlovas.
DJURSKYDD
Leverantörer förväntas säkerställa att material som används i produkterna kommer från djur som har behandlats enligt alla tillämpliga regler, konventioner och standarder. Djuren ska utfodras och behandlas med värdighet och respekt. Inget djur får medvetet skadas eller utsättas för smärta under sin livstid. Att ta livet av djur måste alltid utföras med den snabbaste och minst smärtsamma och icke-traumatiska metoden som finns tillgänglig och godkänd av nationella och erkända veterinärer, och endast utföras av utbildad personal. Vid användning av material som härrör från djur bör leverantören vara redo att dokumentera produktens spårbarhet, t.ex. via befintliga trovärdiga tredjepartscertifieringssystem som Responsible Down Standard (RDS) och Responsible Wool Standard (RWS).
KLAGOMÅL
Leverantörer måste ha en klagomålsmekanism på plats som gör det möjligt för intressenter att uttrycka sin oro om de upptäcker att leverantörens verksamhet negativt påverkar mänskliga och arbetstagares rättigheter, miljö, inklusive klimat, antikorruption och djurskydd. Klagomålsmekanismen bör vara lämplig för företagets storlek och kan ha formen av en whistleblower-funktion, arbetarrepresentationskommitté etc. Klagomålsmekanismen bör kommuniceras brett och vara tillgänglig för alla arbetstagare (inklusive tillfälligt anställda), och hanteras på ett konfidentiellt, opartiskt, snabbt och öppet sätt.
SAMARBETE & ÖVERVAKNING
En öppen och transparent dialog om standarderna i denna uppförandekod är avgörande för vår relation med våra leverantörer. Som ett led i detta förväntas leverantörer informera om alla underleverantörer. Gömda fabriker accepteras inte. Alla leverantörer utvärderas mot standarden i koden, och vi prioriterar de leverantörer som är engagerade i att visa efterlevnad och fortsatta förbättringar. Leverantörer utvärderas genom olika typer av bedömningar, inklusive självbedömningar, interna bedömningar och tredjepartsbedömningar (annonserade och oanmälda). Vi och utsedda tredjepartsrevisorer måste ges tillgång till alla anläggningar, inklusive underleverantörer, samt relevanta dokument och anställda på begäran. Vi litar på att våra leverantörer kommer att ta till sig kraven i denna kod. I de fall där en leverantör behöver förbättra vissa förfaranden och rutiner måste leverantören åta sig att göra det inom en specifik tidsram. Vi tror att uppnå goda sociala och miljömässiga standarder är en process, och vi är engagerade i att arbeta tillsammans med våra leverantörer i deras arbete. Om en leverantör visar bristande engagemang och vill engagera sig och förbättra standarderna i denna kod, kommer vi inte att tveka att avsluta affärsrelationen.